2: ‘Luchtslag tegen Luftwaffe

bron: © 2006 Dick J. van Faassen, Hengelo.

 

 

Onze bommenwerpers:

Onze Fokker T-5 ‘bombardeervliegtuigen’, zoals ze worden genoemd, zijn lang nog niet alle uitgerust met bommenrekken. Vandaar dat ze voornamelijk als jager worden ingezet. Ze zien zelfs kans om enkele Duitse toestellen af te schieten.

 

Luitenant Swagerman koerst op 10 mei 1940 met zijn T-5 855 richting Leiden. Hij ziet boven de Kaag een Duits toestel en weet het met zijn Solothurn boordkanon neer te schieten. Een ander Duits vliegtuig wordt door hem achterna gezeten tot bij Utrecht. De snellere Duitser weet echter te ontsnappen en Swagerman keert met zijn 855 naar Schiphol terug.

   http://www.go2war2.nl/artikel-afb/TV_00078_1k.jpg

 

De T-5 heeft een spanwijdte van 21 meter en een startgewicht van 7250 kg.

Hij kan 1000 kg. aan bommen meenemen.

Met zijn 2 Bristol Pegasus motoren van elk 925 pk is hij redelijk snel en kan een maximumsnelheid halen van 417 km/h. Het is het eerste vliegtuig van de LuVa dat intrekbare hoofdwielen heeft. Het is ook het enige type van de Nederlandse Luchtstrijdkrachten dat is voorzien van een Solothurn snelvuurkanon.

 

http://modelingmadness.com/reviews/allies/neintvc.jpg

 

Toch is dit vliegtuig erg kwetsbaar.

De in de vleugel ingebouwde brandstoftanks hebben n.l. geen beschermende, zelfdichtende, rubberlaag zodat ze bij treffers snel in brand raken.

Behalve Fokker vliegtuigen beschikt men o.a. over enkele Koolhoven FK-51 verkenners en Amerikaanse Douglas-8a toestellen, die echter nauwelijks gebruikt kunnen worden wegens geringe snelheid en wendbaarheid.

 

Op dezelfde dan (10 mei 1940) wordt vanuit Schiphol nog een poging ondernomen om de gelande Duitse Junkers transporttoestellen op Waalhaven te vernietigen.

 

Drie van onze Fokker T-5 bommenwerpers, begeleid door 7 D-21 jagers voeren een bombardementsvlucht uit op Waalhaven uit waarbij verscheidene Luftwaffe-toestellen op de grond worden vernietigd. Verder brengen ze veel schade aan de Duitsers toe, doch 2 T-5’s en 1 D-21worden hierbij door Duitse Messerschmitt’s 109 jachttoestellen, die inmiddels Waalhaven als basis gebruiken, neergeschoten.

 

Sergeant J. Roos wordt aangevallen door 3 Messerschmitts. Zijn kist wordt zwaar getroffen en hij besluit er uit te springen. Net heeft hij de cockpitkap afgeworpen, als hij ontdekt dat deze in de propeller van de achtervolgende Messerschmitt terechtkomt waardoor deze uitgeschakeld wordt.

In plaats van te springen duikt Roos in een wolk weg. Als hij er weer uit komt zit hij in gunstige positie achter één van de Messerschmitt’s en schiet hem neer. Afweergeschut vanaf de grond vuurt op de Messerschmitt’s. Waarschijnlijk raken granaatscherven hiervan ook de D-21, waardoor Roos uit zijn cockpit wordt geslingerd.

Gewond aan zijn hoofd landt hij aan zijn parachute in de omgeving van Leiden.

 

Fokker T.5

 

De Fokker T-5 855 onder commando van 2e Luitenant Swagerman doet een effectieve raid op vliegveld Ockenburg en vernietigt 4 Duitse Junkers transporttoestellen die daar zijn geland.

Op de terugweg wordt de 855 in de buurt van ’s Gravenzande onderschept door een zwerm Messerschmitt’s.

Swagerman probeert met zijn toestel boven zee uit te wijken. De achtervolgers, uitgerust met snelvuurkanonnen, weten de eenzame machine goed te raken.

 

Een granaat ontploft in het toestel waardoor meerdere bemanningsleden dodelijk worden gewond.

 

Commandant Bernard Swagerman en de vlieger zien kans uit de machine te

springen. De Fokker 855 stort onbestuurbaar in zee. Alleen Swagerman

overleeft door met zijn parachute veilig in zee te landen op ongeveer 500 meter

van het strand bij Monster. De vlieger is nooit meer gevonden.

Swagerman bevrijdt zich van zijn parachuteharnas, zware

leren vliegerjas en -laarzen. Zwemmend bereikt hij het strand en komt terecht

bij een patrouille Jagers die Duitse paratroopers achtervolgen. In een geleend

uniform meldt hij zich 's avonds weer op Schiphol. Het ‘grasgroene’ uniform

van de Jagers leidt wel tot enige hilariteit bij zijn kameraden.

 

Fokker T.5